• Hannes Gielen

  • Growth Partner

Samen met Standaard Uitgeverij ontwikkelden we een productdatabank 'Gobelijn'

Wereldboekendag. Geen beter moment om onze aangename ervaringen binnen de uitgeverijsector in de schijnwerpers te zetten. In deze blog lichten we daarom onze samenwerking met Standaard Uitgeverij toe waaruit de beheerapplicatie ‘Gobelijn’ is voortgekomen.

Waarom zocht Standaard Uitgeverij naar een nieuwe beheerapplicatie?

Na de fusie met Ballon Media had Standaard Uitgeverij nood aan een nieuw systeem waar al hun data samengevoegd werd op een centraal platform en waarbinnen ze deze data ook zouden beheren. Na de fusie zaten namelijk zowel Standaard Uitgeverij als Ballon Media met hun eigen systeem. Een off-the-shelf pakket en een op maat gemaakt systeem, respectievelijk. Deze systemen voldeden niet aan hun noden onder andere door inefficiënties en dus zochten ze naar een andere oplossing.

Wat houdt de nieuwe oplossing in?

Samen ontwikkelden we de beheerapplicatie Gobelijn. Dit systeem bevat een waaier aan informatie gaande van de uitgeverij, ISBN-nummer, reeks, categorie, taal, etc. van een boek, tot de ordernummers, prijzen, voorraadstatus, leverdata, etc. van bestellingen. Daarbij is informatie zoals de naam, bankrekeningnummer, openingsuren, hoofdkantoor, vertegenwoordiger, etc. van klanten er ook in terug te vinden.

Om een gestroomlijnd proces in de hand te werken werd Gobelijn ook geïntegreerd met andere systemen zoals de begrotingsmodule, het boekhoudpakket, en de systemen van de distributeurs via ONIX-standaarden. Voorheen werden deze stukken informatie op verschillende plaatsen verzameld en zorgde dit voor een onoverzichtelijke verzameling van data.

Vanuit de applicatie ontstaat bovendien ook een datastroom waarbij de nodige informatie verzonden wordt naar distributeurs en naar partners zoals Boekenbank. 

Wij werkt met Gobelijn?

Omdat al de informatie van hun producten nu samengebundeld wordt in één product databank (ERP) kunnen verschillende eindgebruikers zoals de vertegenwoordigers, productie & sales, admins en ondersteunende diensten data opvragen en beheren.

Vertegenwoordigers kunnen bijvoorbeeld bestellingen opnemen bij hun klanten en deze ingeven in Gobelijn waarna deze gegevens worden doorgestuurd naar de logistieke partners van Standaard Uitgeverij. Voor medewerkers van het sales & productie team geeft Gobelijn dan weer de mogelijkheid om kostensimulaties te doen van potentieel nieuwe werken. Admins kunnen dan weer het algemeen beheer voorzien. 

Wat levert het op?

Alles is nu op eenzelfde plek te vinden. Dat levert een aantal voordelen op:

  • Er moet geen overbrugging meer gemaakt worden tussen verschillende systemen.
  • Er ontstaat meer en een betere samenwerking.
  • De kans op fouten ligt aanzienlijk lager.
  • Gobelijn heeft een directe impact op de corebusiness van Standaard Uitgeverij.
  • Het zorgt het voor een aanzienlijke vereenvoudiging, verdere integratie en automatisering van de financiële processen.
  • Het gebruik van de applicatie resulteert in een kostenreductie door afwezigheid van een licentie.

Ultiem bewerkstelligt de applicatie de toekomstige groei van Standaard Uitgeverij door zich digitaal te ontwikkelen als bedrijf, maar ook door mee te evolueren met de markt en partners.

Herkenbaar?

Heb je het gevoel dat dit soort applicatie ook binnen jouw organisatie inefficiënties kan oplossen? Aarzel dan niet om ons te contacteren zodat we samen jouw case onder de loep kunnen nemen.

Verwante Artikels