• Louis Peys

  • UX Expert

  • Robin Henderickx

  • UI Expert

De backend kan maar uitblinken met een goeie interface

Foreach is van oorsprong een backend bedrijf pur sang. Daar ligt onze sterkte en onze focus. En met een backend alleen ben je al een heel eind, maar voor een echt goed softwareproduct is een intuïtieve interface onontbeerlijk. Dit is uiteraard niets nieuws voor ons. Maar daar waar we tot voor enkele jaren hoofdzakelijk steunden op externe partners om de gebruikerservaring helemaal goed te krijgen, maken we nu de evolutie om dit zoveel mogelijk in house te doen, wat de efficiëntie en kwaliteit ten goede komt.

Intern of extern, om de gebruikerservaring echt optimaal te krijgen, moet ermee gestart worden nog voor er één regel geprogrammeerd is. Daarom hebben we een dedicated UX/UI team dat actief is in elk project vanaf de eerste analyse en sturing geeft doorheen de ontwikkeling. En we hebben ondertussen grote stappen gezet om die integratie te verbeteren.

Andere developers leren praktisch hoe ze de gebruiker centraal kunnen stellen tijdens de ontwikkeling. Zo krijgen ze inzicht en inspraak in de gemaakte keuzes en kunnen ze alternatieven voorstellen. Zij moeten immers de ontwikkeling doen.

Ons UX/UI team vult elkaar goed aan op dit moment: een gepassioneerd UX’er en een ervaren UI’er. Doordat leden van ons team worden ingezet bij de functionele analyse, alsook development, kunnen we de theorie en de praktijk goed op elkaar afstemmen. Zo wordt de gebruikerservaring van in het begin helemaal mee opgenomen in het ontwikkelproces, vooral bij onze nieuwe projecten. Hierdoor leren de andere developers praktisch hoe ze de gebruiker centraal kunnen stellen tijdens de ontwikkeling, hebben ze ook ineens inzicht en inspraak in de gemaakte keuzes en kunnen ze alternatieven voorstellen. Zij moeten immers de ontwikkeling doen.

Om ervaring en kennis op te doen, kwam Interface Design expert Nathalie Kronal een tijdje terug bij ons langs. Ze fungeerde uiteraard niet enkel als klankbord, maar putte ook uit haar jaren ervaring om een standaard traject uit te stippelen, en gaf ons tips rond processen, sensibilisering, style guides en klantencontact.

Het uiteindelijke doel is vanzelfsprekend om mooie en (bijna angstaanjagend) intuïtieve applicaties te maken voor al onze klanten. Om dat te doen integreren we de gebruikerservaring structureel in de ontwikkelingsflow, zodat we de abstracte functionele en technische aspecten sneller kunnen concretiseren voor onszelf en voor de klant. Bij onze meest recente projecten konden we alleszins vaststellen dat het ons enorm vooruit helpt.

Zin om hieraan mee te werken? Bekijk dan zeker onze vacatures.

Verwante Artikels